TEKST

Malerierne er skabt på baggrund af den inspiration almindelige genstande, og de former og materialer der omgiver os, giver mig som billedkunstner.


Et af de steder, der inspirerer mig mest til disse malerier, er byggepladser, affaldscontainere og lignende. Arbejdssteder hvor et naturlig rod er opstået.


Her får jeg mulighed for at sætte fokus på detaljer i dagligdagens virkelighed. Detaljer jeg kan benytte på en næsten abstrakt måde i mine malerier.


Med kameraet som redskab leder jeg efter ”kompositioner”, og er optaget af at finde frem til former der indeholder modsætninger.


For eksempel en organisk form set op mod en stram form, eller det skæve op mod noget lige eller regelret.


Jeg kan godt lide at fordreje motivet, så det virker pudsigt eller ”forkert”, og på en sådan måde at motivet trods sin enkelhed bevarer en visuel spænding.


Jeg arbejder i akryl, med mange tynde lag, hvor jeg stræber efter en renhed og en dybde i farven. 


Motiverne tegnes op med kridt på en kontrastskabende bund. Nogle gange lader jeg kridtstregerne stå synlige og andre gange forsvinder de i maleprocessen.


Nogle gange står motivet helt mættet farvemæssigt, andre gange mere stofligt.


Ofte arbejder jeg med ”dogme-regler” som giver mig modet til at anvende usædvanlige farvekombinationer, som igen skaber det overraskende eller anerledes udtryk jeg søger efter at opnå.



MARIANNE THYGESEN-SORT  december 2014


Allerød Kunstforeningspris den censureret udstilling efteråret 2015


Censorerne var: Billedkunstner Hanne Bang, Billedhugger Søren Schaarup og Billedkunstner Jonas Pihl

beskrivelse:


Tredjeprisen går til Marianne Thygesen-Sort for hendes tre malerier med den fælles titel, ”Studier fra en byggeplads”.

De tre dommere faldt straks for den tørre tilgang i de kridtede malerier, der leder tankerne hen på gouacheteknikken. I stramme, gennemarbejdede felter beskrives figurer, der ligger på grænsen mellem genkendelige objekter og abstrakte flader, der dermed får deres eget liv på maleriets præmisser – med åbenhed for fortolkning. De er fyldt til bristepunktet med subtil humor, frække farvevalg, og konsekvens i deres dristige beskæringer.


Prisen er sponsoreret af Nordea-fonden.



Hillerød Kunstforening Censureret Forårsudstilling 2017


Censorerne var: Ada Scheller, Jane Balsgaard, Morten Ernlund Jørgensen,Mette Rishøj og Anne Munnecher.


Første pris tildeles  Maleren Marianne Thygesen-Sort

Prisen tildeles for 4 malerier med motiver fra "Studier fra en byggeplads"

Det gennemgående tema er byggekonstruktioner i arbejde.

Stregen bliver et bevidst element i billedet.

Billederne balancerer mellem figuration og konstruktion – disponerede, så de fremtræder som abstraktion.

Det klare udtryk forstærkes af de monumentale grå flader, der går som en gennemgående grundtone i alle billederne.

De tredimensionelle elementer fremstår som flademaleri med humoristiske referencer til konkret kunst.


Prisen er sponsoreret af Nordea-fonden.